Det är tisdag, tre dagar innan Under Bron ska slå upp dörrarna för säsongen, och stämningen är kuslig. Sliten rekvisita från sommarens Trädgården ligger utslängd här och var som gravstenar, en foto stand-in i plywood har vält utanför den igenbommade entrén.
Artemy Zhigulev, 28, möter mig vid bakingången och visar mig in i rummet som vanligtvis rymmer UB:s technodansgolv, där aktiviteten är i full gång inför premiären. Här installerar han sin utställning som kommer att visas till slutet av oktober, med utvalda delar ur hans samling. Artemy driver sedan 2017 projektet Voices Archive, ett arkiv för artefakter ur svensk och östeuropeisk undergroundkultur som han hämtar in från artister, konstnärer och klubbarrangörer.
– Det här är bara ungefär femton procent av den totala samlingen, berättar Artemy, medan han leder mig runt bland montrar fyllda med flyers, zines, skivomslag och originalteckningar.
Under Bron-utställningen har tillkommit tack vare Trädgårdens kulturprogram, där de bjuder in lokala konstnärer att anordna projekt i klubbens lokaler. Föremålen fokuserar på kretsen runt klubb Glory Hole, Zacharias Zachrissons initiativ som vidareutvecklades i Spice Bar. Det är också den miljö som den unga, alternativa Stockholmsscenen, med akter som Civil Polis, Lover's Skit och Clutter, vuxit fram ur.
Det här innehållet är exklusivt för betalande prenumeranter
Prenumerera nu för att få tillgång till allt vårt innehåll och hålla dig uppdaterad med våra nyhetsbrev.