Jag möter Darling Desperados Ulrika Malmgren och Katta Pålsson i en loge på Kulturhuset. De har samlats med två av de övriga tre skådespelarna i ensemblen för Snön i Brasilien – Anna du kan väl stanna: Bengt Braskered och Staffan Göthe. Föreställningen, som har premiär på Unga Klara den 20 november, är ett samarbete med Ivan Cabral och Rudolf Garcia Vázquez och deras teaterkompani Os Satyros från São Paulo.

Vänskapen mellan de båda teatergrupperna började för 20 år sedan, och den nya pjäsen är handlar om Darling Desperados 40-åriga historia. Pjäsen är specialskriven för de fyra skådespelarna och baseras på deras samtal om vad som är viktigt i livet, i samhället, i politiken och framför allt i konsten. Om vikten av att samarbeta i en värld av fascism och homofobi, och konstens kraft att påverka samhället. 

Pjäsen skildrar relationen mellan tvillingsystrarna Anna och Jonna som tillsammans levt ett liv på en cirkus. Anna vill tillbaka till storhetstiden och gör en plan med sin syster. Men mellan dem finns tystnaden och tyngden från ett gammalt familjetrauma.

– Föreställningen handlar om minnen, berättar Ulrika. Men inte på det nostalgiska sättet att det var bättre förr. 

– Os Satyros har skapat någon typ av cirkus-slash-varitéartad värld som påminner om Darling Desperados, fortsätter hon.

– Den handlar även om scenkonstens potential, Annas hopp och vilja att ha scenen som en betydelsefull plats för människorna, fyller Katta i.

Ensemblen är eniga om att de inte vill göra saker de gjort förut, att upptäckandet är kärnan av att arbeta med teater. De har under Darling Desperados historia, både i och utanför konstellationen, tränat sin lyhördhet. Att samtidigt registrera pjäsens värld och det som sker i scenrummet. 

Det här innehållet är exklusivt för betalande prenumeranter

Prenumerera nu för att få tillgång till allt vårt innehåll och hålla dig uppdaterad med våra nyhetsbrev.

Redan prenumerant? Logga in

Länken har kopierats!