Snart tio år efter att influeraren upptogs på språkrådets nyordslista är hon på väg ut igen. Om Addison Raes sinnessjuka genomslag med sitt nysläppta debutalbum är ett bevis för något, så är det att popstjärnan dödade tiktokaren.

Efter att Addison Rae slog igenom som en av tiktoks största dansprofiler följde hon den standardiserade influencerformula som etablerats med Kylies lip kit för exakt ett decennium sedan. Ungefär samtidigt som hennes universellt hånade debutsingel Obsessed mötte världen lanserade hon sminkmärket Item Beauty. Planen verkar ha varit att kasta lite olika saker – skönhetsboss, artist – på väggen för att se vad som fastnade. Inledningsvis såg det dock ut som att både sång- och sminkkarriären skulle floppa. Men det visade sig att det inte var med branded content utan som pop girlie som Addison till slut kunde nå samma höjder Kylie en gång gjort genom att kränga läppglans.

Det har varit uppenbart ett tag att den välbeprövade influencermodellen inte längre fungerar.

Det här innehållet är exklusivt för betalande prenumeranter

Prenumerera nu för att få tillgång till allt vårt innehåll och hålla dig uppdaterad med våra nyhetsbrev.

Redan prenumerant? Logga in

Länken har kopierats!